Maserati Biturbo 2.0 Coupé - origineel collectorsitem

"Future Classic. Het ontegenzeggelijk tijdloze lijnenspel met de klassieke front en korte achtersteven maakt van de Italiaan een bijzondere verschijning. Menig hoofd zal gedraaid worden wanneer deze auto passeert."

Verkocht

Vragen of opmerkingen?
Neem contact met ons op!

X

Contact

Heeft u een vraag of een opmerking? Graag komen wij met u in contact om al uw vragen en/of opmerkingen te beantwoorden. Wij zijn 7 dagen per week van 08:00 tot 22:00 bereikbaar.

X

Bel terug

Wanneer u onderstaande gegevens invult nemen wij binnen 60 minuten telefonisch contact op.

Basisgegevens

Datum deel 1  16 juni 1985
Kilometerstand 68.460 km
Exterieurkleur 2873 - Grigio Argento
Interieurkleur LCDF - Venetobeige velours bekleding
BTW/Marge BTW niet verrekenbaar voor ondernemers
Brandstof Benzine

 

Motorisering 2.0 liter 6-cilinder [331B0L]
Transmissie Handgeschakeld - 5 versnellingen
Vermogen 189 pk l 139 kw
Kenteken ZAM331B00FB113579 [Italiaans kenteken]
Aantal eigenaren 4

Exterieur

Interieur

Historie

Future Classic. Het ontegenzeggelijk tijdloze lijnenspel met de klassieke front en korte achtersteven maakt van de Italiaan een bijzondere verschijning. Menig hoofd zal gedraaid worden wanneer deze auto passeert.

Visionair Alejandro de Tomaso kocht het merk Maserati in 1980 met een opmerkelijk idee: toegankelijkere modellen bouwen voor jonge dynamische kaderleden. De motor kwam uit de Merak 2000, maar werd zwaar gewijzigd. De V6 had een ongewone hoek van 90 graden (omdat hij van een V8 was afgeleid), telde drie kleppen per cilinder en was twee liter groot. Met twee turbo’s kon Maserati er 180 pk uit halen. Een ongezien vermogen voor die tijd, dat segment en die afmetingen: de Biturbo was nauwelijks 4,1 meter lang, en ziet er vandaag dus bijzonder compact uit.

Het chassis kende een klassiek recept: achterwielaandrijving, manuele vijfversnellingsbak en vier schijfremmen. In 1985 werd daar een sperdifferentieel aan toegevoegd. De Biturbo rijdt wild. Heel wild zelfs. Brutaal, vergeleken met wat chauffeurs van de moderne generatie sportwagens gewoon zijn. De reden: het “on/off”-karakter van de motor. Onder 3.000 tpm is de Biturbo braaf, misschien zelfs mak. Daarboven wordt het monster brutaal wakker. Het klassieke chassis kan de razernij maar moeilijk beheersen, waardoor je als chauffeur alert moet blijven. En als het regent? Geen denken aan.

Deze auto is vrij luxe uitgevoerd... denk aan opties als originele 14" lichtmetalen velgen met vrij nieuwe Radial-banden, elektrische ramen, chromen raamomlijsting, houten sportstuurwiel, mistverlichting vóór en -achter, airco, lederen armsteun, velours bekleding, digitale klok en lederen dashboardafwerking.

Voor wat betreft de historie: de auto is medio 1985 op bestelling geleverd door een Italiaanse dealer in Napoli. Overigens werd dit type Biturbo destijds enkel in Italië geleverd. De auto heeft vier eigenaren gehad, te weten van 16-07-1985 t/m 16-06-1993 (dhr. Pietro Berenice), 16-06-1993 tot 19-12-2006 (dhr. Antonio Dorrello), 21-12-2007 tot 20-08-2018 (dhr. Paolo de Magistris) en de huidige eigenaar, een fervent liefhebber/verzamelaar. Laatstgenoemde heeft de auto recent op een veiling (Classic Car Auctions te Uithoorn) gekocht en de Maserati wordt nu in consignatie verkocht.

Technisch en optisch is de Biturbo in orde; de auto heeft geruime tijd stil gestaan, dus een opfrisbeurt kan geen kwaad. Ter illustratie, op 25-03-2010 had de Maserati aantoonbaar 67.222km gelopen; nu is dat 68.480km. De banden en rubbers verkeren in goede staat, alle originele matten zijn aanwezig en de motor start/ loopt zonder enig probleem. Er is slechts één minimaal roestplekje op een achterscherm te vinden; verder hebben wij nergens roest ontdekt, ook niet onder de bekleding (van bv. de kofferbak, zie foto's). Dit getuigt van continue binnenstalling. Alle lakdiktes zijn origineel en qua gebruikerssporen kennen de motorkap en kofferklep enkele lichte deukjes. De airco en kachel werken naar behoren, de elektronica werkt naar behoren en er zijn geen vreemde rijgeluiden of rammels. De Maserati wordt schoon afgeleverd op Italiaans kenteken met twee sleutels en de aanwezige boekjes.

De auto is binnen gestald in het Gelderse Ochten en is enkel op afspraak te bezichtigen bij de huidige eigenaar. Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. 06-23707569 of ruben@rubzautomotive.nl.

Review Maserati Biturbo 1988

Opties

S1CBA Sperdifferentieel achter

S1CDA Elektrische ramen

S230A Chromen raamomlijsting

S255A Houten sportstuurwiel

S258A Mistverlichting vóór en -achter

S2K2A Airco

S2PAA Lederen armsteun

S2TBA Velours bekleding

S2VHA Digitale klok

S302A Lederen dashboardafwerking

S3ACA 14" Lichtmetalen velgen