Porsche 911 [996.1] 3.6 GT3 Coupé

Vanaf eind jaren ’90 werd dit icoon geleverd in een gelimiteerde oplage van 1.868 stuks, waarbij de filosofie was dat het monteren van het veiligheids-verhogende stabiliteitsprogramma ESP ten koste ging van de puurheid van de eerste generatie GT3.

IMG_7616 3
IMG_7474 2
IMG_7621 2
IMG_7567
IMG_7525
IMG_7488
IMG_7594 2
previous arrow
next arrow
Shadow
 

 Prijs: € 79.950,-

Basisgegevens

Datum deel 124 februari 2000
Kilometerstand78.574km [volledig geverifieerd]
ExterieurkleurL92U – Arktis Silver metallic
Interieurkleur30 – Zwart Raff lederen interieur
BTW/MargeMarge l BTW niet verrekenbaar voor ondernemers 
BrandstofBenzine 

 

Motorisering3.6-liter 6-cilinder [M96/76]
TransmissieHandgeschakeld [6 versnellingen] 
Vermogen360pk l 370Nm bij max. 7.000tpm
Kenteken37-GR-XS l WP0ZZZ99ZYS691359
Aantal eigenarenVier particuliere eigenaren

Exterieur

Interieur

Onderhoud

Toelichting

Als er één Porsche is die feitelijk geen introductie behoeft, is het wel de interpretatie van deze MK1 GT3 uit Stuttgart. Vanaf eind jaren ’90 werd dit icoon geleverd in een gelimiteerde oplage van 1.868 stuks, waarbij de filosofie was dat het monteren van het veiligheids-verhogende stabiliteitsprogramma ESP ten koste ging van de puurheid van de eerste generatie GT3. Gecombineerd met de [zeldzame] originele rolkooi, zes-punts gordels en kuipstoelen bleken deze Porsche’s het ultieme gereedschap voor op het circuit, waardoor veel exemplaren al in de vangrail zijn geëindigd. Hij ontstond als noodzakelijke homologatie-special voor de GT3 Cup en stond daarmee wieg van een compleet nieuw marktsegment. Nog altijd wordt concurrenten de maat genomen op zijn schaal.

Een tijdloos design, eigentijds geïnterpreteerd. Het onmiskenbare silhouet van de 911 wordt gevormd door zijn iconische flyline en brede achtersteven. De atmosferische 6-cilinder boxermotor, rechtstreeks uit de GT1 Porsche die Le Mans won in 1998, ontwikkeld door Porsche’s geniale motorbouwer Hans Mezger, meet een cilinderinhoud van 3.6-liter en levert een vermogen van liefst 360pk en een trekkracht van liefst 370Nm. Om de rijbeleving te optimaliseren is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met aandrijving op de achterwielen. Dankzij een verlaagd onderstel [30mm], straffere veren en schokdempers, stugge lagerbussen in de wielophanging, verstelbare stabilisatorstangen en 330mm grote remschijven rijdt het geheel werkelijk subliem.

De Arktissilver metallic lak staat krachtig en overtuigend, zonder te provoceren, en laat details als de grote achterspoiler, luchtinlaten, side-skirts en breedset 18″ GT3-velgen uitermate spreken. Het interieur is daarentegen de eye-catcher met het uitgebreid Raff-lederen interieur met Porsche-crests in de hoofdsteunen, rode gordels, 3-spaaks sportstuurwiel, instaplijsten met GT3-gravering en aluminium schakelpook en -handremgreep. De lijst wordt aangevuld met opties als een uitgebreide boordcomputer, CD-wisselaar, Climate Control met airconditioning, achterruitverwarming, elektrische ramen, CDR-22 radio, sperdifferentieel en een geavanceerd sportonderstel. Vanwege gewichtsbesparing tot slechts 1.325kg is de GT3 ontdaan van overbodig gewicht zoals een achterbank, isolatie, achterluidsprekers en schuif- en kanteldak. Alles met het functionele doel om zoveel mogelijk prestaties uit de 911 te wringen.

Deze MK1 is tevens bijzonder door het feit dat dit de laatste auto is die door Porsche Motorsport met de hand is gebouwd. In combinatie met de extreem goede technische conditie en evenredige onderhoudshistorie, vormt de onderhoudshistorie de beste garantie voor nog vele jaren probleemloos rijplezier. De 996 GT3 moet het misschien niet hebben van zijn looks, want er zijn mooiere Porsches gemaakt. Maar wanneer u een dagje rijdt met deze auto, ontdekt u vroeg of laat de magie van het model. De balans, de gretige motor -die zo ongelofelijk ver doortrekt in zijn toeren- en de rauwe race-sensaties in combinatie met zijn toch niet oncomfortabele onderstel maken van deze GT3 een klassieker in spé, die de komende jaren ongetwijfeld verder in waarde zal stijgen.

Dit exemplaar werd eind februari 2000 zakelijk geleverd in het Duitse Würzburg aan de eigenaar van een mode-zaak aldaar. Amper één jaar later importeerde specialist Theo Jansen de GT3 naar Nederland met 17.084km. Nadien volgden er vier particuliere eigenaren; zij wisselden op 18-2-2010, 31-5-2011 en 10-10-2017. Alle NAW-gegevens zijn bekend en er zijn talloze facturen inzichtelijk. Dealer-onderhoud werd uitgevoerd bij 17.084km [17.084km], 28.525km [29-1-2004], 38.322km [1-2-2005], 53.182km [1-3-2007], 56.480km [20-5-2008], 64.010km [20-9-2010], 69.225km [4-10-2012], 74.964km [17-2-2016] en 76.150km [7-9-2017]. De versnellingsbak is in 2014 bij Porsche Centrum Groningen vervangen. Een grote onderhoudsbeurt en nieuwe APK bij aflevering zijn inbegrepen. 

Motorisch is dit exemplaar volledig in orde en alle elektronica werkt naar behoren. Er is geen schade-verleden bekend en de lak is vrij van krassen, deuken en/of stoeprandschades. De mate van steenslag is nihil. Twee sleutels zijn aanwezig. We verkopen dit exemplaar in opdracht van een fervent verzamelaar, welke de Porsche sinds oktober 2017 in bezit heeft. Hij staat daar sindsdien in een geventileerde ruimte, aan de druppelaar. De afgelopen twee jaar is er nagenoeg niet mee gereden. De taxatie-waarde [2015] is vastgesteld op €105.000,- en er zit Alarmklasse 3 [met SCM/VbV-certificaat] op.

Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. +31623707569 of ruben@rubzautomotive.nl. Een serieuze bezichtiging en/of proefrijden is mogelijk in Hoogezand [enkel op afspraak!] bij de huidige eigenaar. Inruil is welkom.

Optielijst

002 911 Carrera RS wegversie
071 Europese uitvoering
197 Krachtigere accu
211 Kentekenhouder uitvoering 3
220 Porsche Crests in de hoofdsteunen
220 Geavanceerd sportonderstel
271 Automatisch dimmende buitenspiegels
272 Buitenspiegels handmatig verstelbaar
274 Make-up-spiegels verlicht
338 Sperdiffertentieel
424 CD-wisselaar
426 Zonder achterruitenwisser
436 3-spaaks sportstuurwiel met airbag
441 Porsche CDR22-radio
485 Mistachterlicht links
480 Handgeschakelde versnellingsbak [6]
488 Achterruitverwarming
499 Uitvoering voor de Bondsrepubliek Duitsland
534 Anti-diefstal installatie
562 Airbag bestuurders- en passagierszijde
563 Zij-airbag
560 Mistlamp wit
567 Zonneband voorruit
571 Actieve-koolstoffilter
673 Airconditioning
581 Middenconsole voor
602 Derde remlicht
605 Lichtbundel hoogteverstelling
618 Telefoonvoorbereiding
651 Elektrische raambediening
652 Zonder elektrisch schuifdak
857 Stuurbekrachtiging
859 Boordcomputer
695 Rolkooi aluminium
711 6-punt gordels rood
983 Stoelbekleding leder
XAA Aerokit Cup
XRL Sport Design-wiel 18″
XSE Kuipstoel links
XSF Kuipstoel rechts

Vragen of opmerkingen?
Neem contact met ons op!
X

Contact

Heeft u een vraag of een opmerking? Graag komen wij met u in contact om al uw vragen en/of opmerkingen te beantwoorden. Wij zijn 7 dagen per week van 08:00 tot 22:00 bereikbaar.
X

Bel terug

Wanneer u onderstaande gegevens invult nemen wij binnen 60 minuten telefonisch contact op.




    Enter Captcha Here :