Triumph Spitfire IV 1500 TC Soft+Hardtop

Britse authenticiteit en -vakmanschap gecombineerd met Italiaanse furore; het controversiële ontwerp van Giovanni Michelotti bleek een regelrecht succes. Het betreft het rijdende bewijs dat pure liefhebbersauto’s niet extreem kostbaar hoeven te zijn.

Triumph-Spitfire-1500-004
Triumph-Spitfire-1500-058
Triumph-Spitfire-1500-042
Triumph-Spitfire-1500-070
Triumph-Spitfire-1500-077
Triumph-Spitfire-1500-007
Triumph-Spitfire-1500-096
previous arrow
next arrow
Shadow
 

 Prijs: € 10.750,-

Basisgegevens

Datum deel 19 januari 1980
Kilometerstand47.057 km [volledig NAP geverifieerd]
ExterieurkleurNMC – Leyland White
Interieurkleur011 – Zwart lederen bekleding
BTW/MargeMarge l BTW niet verrekenbaar voor ondernemers 
BrandstofBenzine 

 

Motorisering1,5-liter 4-cilinder [motornummer FM118417HE]
TransmissieHandgeschakeld [4 versnellingen] 
Vermogen71pk l 111Nm bij max. 5.500tpm
KentekenFR-38-BT l Chassisnummer FH133606
Aantal eigenarenVijf particuliere eigenaren

Exterieur

Interieur

Onderhoud

Toelichting

Britse authenticiteit en -vakmanschap gecombineerd met Italiaanse furore; het controversiële ontwerp van Giovanni Michelotti bleek een regelrecht succes. Het betreft het rijdende bewijs dat pure liefhebbersauto’s niet extreem kostbaar hoeven te zijn. Zelfs niet als het een origineel Nederlands geleverde klassieker in uitzonderlijk goede conditie betreft, mét talloze accessoires als een hardtop, tonneau, Crooklock en koffer(rek). Er is zichtbaar veel liefde gestoken in deze oer-hollandse Spitfire MK IV uit januari 1980; de voorgaande eigenaren waren actief lid van de Spitfire-club en reden aantoonbaar gemiddeld slechts 1.120km per jaar. De carrosserie is helemaal hard en volledig getectyleerd [ook intern].

In 1968 werd Triumph over genomen door Leyland Motors. De carrosserie van die exemplaar wordt gesierd door hun huiskleur: Leyland White [NMC]. Onlangs zijn de zwarte striping, ‘Union Jack’-badges, aluminium GB-velgen en een RVS-uitlaat gemonteerd. Met het zwarte roadster dakje naar beneden geklapt is het visuele genot compleet: dat geeft u namelijk vrij zicht op het zwart lederen interieur. Een interieur dat onlangs volledig opnieuw bekleed is met zacht Nappa-leder. De houten dashboardinleg, analoge klokken en het gewilde Mountney-stuurwiel maken van iedere rit een bijzondere ervaring. Het enige hedendaagse aspect is de aanwezige Sony CDX-2500R radio met 4 speakers, maar het fijnste blijft toch om naar de motor te luisteren.

Over de motor gesproken: dat betreft een 1,5-liter 4-cilinder met dubbele carburateurs [vandaar de benaming: TC]. Onlangs is er groot onderhoud [inclusief alle filters, bougies, remmerij en slangen] uitgevoerd, zijn er diverse olielekkages verholpen en zijn de carburateurs professioneel gereviseerd. De gehele historie is middels een gedetailleerd Excel-overzicht in kaart gebracht [op aanvraag i.v.m. privacy]. Vrijwel alles is middels facturen, rapportage, kentekendocumenten en contactgegevens van de -slechts vijf- voorgaande eigenaren gedocumenteerd. De Europese MK IV werd geleverd met een verbeterde versnellingsbak [vergelijkbaar met Morris Marina], gescheiden remsysteem, ventilator met Visco-koppeling en overdrive.

Zoals vermeld werd dit exemplaar begin 1980 geleverd door de toenmalige dealer te Wassenaar, waar de eerste eigenaar [tot 18-7-1995] ook woonachtig is. De daaropvolgende vier eigenaren wisselden op 10-4-2000, 15-9-2019 en 16-4-2021. Wij ruilden de Triumph, samen met een andere sport-auto, onlangs in op een Porsche. We hebben contact gezocht met alle voorgaande eigenaren en daaruit blijkt dat de auto altijd geconditioneerd binnen heeft gestaan en uitsluitend ’s zomers werd bereden. Er is geen schade-verleden bekend, de APK geldt tot 10 augustus 2024 en er is een vrijstelling van wegenbelasting van toepassing. Eind 2019 is de auto getaxeerd op €14.000; de verwachting is dat de waarde-ontwikkeling stabiel blijft.

Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. 0623707569 of ruben@rubzautomotive.nl. Een serieuze bezichtiging en/of proefrijden is mogelijk in Staphorst [enkel op afspraak!] of bij u op locatie. Inruil is welkom.

Explanation in English

British authenticity and craftsmanship combined with Italian furore; Giovanni Michelotti’s controversial design turned out to be an outright success. It concerns driving proof that pure enthusiast cars do not have to be extremely expensive. Not even if it concerns an original Dutch delivered classic in exceptionally good condition, with countless accessories such as a hardtop, tonneau, Crooklock and suitcase (rack). Visibly a lot of love has been put into this typically Dutch Spitfire MK IV from January 1980; the previous owners were active members of the Spitfire club and arguably drove only 1,120km a year on average. The body is completely hard and fully tectylated [also internally].

In 1968 Triumph was taken over by Leyland Motors. The body of that copy is decorated by their house color: Leyland White [NMC]. Recently the black striping, ‘Union Jack’ badges, aluminum GB rims and a stainless steel exhaust have been fitted. With the black roadster roof folded down, the visual pleasure is complete: it gives you an unobstructed view of the black leather interior. An interior recently completely reupholstered in soft Nappa leather. The wooden dashboard inlays, analog clocks and the popular Mountney steering wheel make every drive a special experience. The only contemporary aspect is the Sony CDX-2500R radio with 4 speakers, but the best thing is to listen to the engine.

Speaking of the engine: that is a 1.5-litre 4-cylinder with twin carburettors [hence the name: TC]. Major maintenance [including all filters, spark plugs, brakes and hoses] has recently been carried out, several oil leaks have been repaired and the carburettors have been professionally overhauled. The entire history has been mapped out by means of a detailed Excel overview [on request in connection with. privacy]. Almost everything is documented by means of invoices, reports, registration documents and contact details of the -only five- previous owners. The European MK IV came with an upgraded gearbox [similar to Morris Marina], split braking system, fan with Visco clutch and overdrive.

As mentioned, this example was delivered in early 1980 by the then dealer in Wassenaar, where the first owner [until 18-7-1995] also lives. The next four owners changed on 4/10/2000, 9/15/2019 and 4/16/2021. We recently traded the Triumph, along with another sports car, for a Porsche. We have contacted all previous owners and it appears that the car has always been conditioned indoors and was only driven in summer. There is no known damage history, the APK applies until August 10, 2024 and an exemption from road tax applies. At the end of 2019, the car was valued at €14,000; the value development is expected to remain stable.

Are you interested or do you have questions and/or comments? Please contact us at +31623707569 or ruben@rubzautomotive.nl. A serious viewing and/or test drive is possible in Staphorst [by appointment only!] or at your location. Trade-ins are welcome.

Vragen of opmerkingen?
Neem contact met ons op!
X

Contact

Heeft u een vraag of een opmerking? Graag komen wij met u in contact om al uw vragen en/of opmerkingen te beantwoorden. Wij zijn 7 dagen per week van 08:00 tot 22:00 bereikbaar.
X

Bel terug

Wanneer u onderstaande gegevens invult nemen wij binnen 60 minuten telefonisch contact op.




    Enter Captcha Here :