- Home
- Voertuigen
- Ferrari Dino 208 GT4 2+2 Coupé
Ferrari Dino 208 GT4 2+2 Coupé
Specificaties
- Benzine
- Handgeschakeld
- 160 PK
- 105.011 km
- Datum deel 1
- 23 maart 1975
- Kleur
- 20.3.90 - Rosso Chiaro
- Interieur
- Leder (VM8500 - Nero)
- BTW / Marge
- Marge
€ 49.950,-
Exportprijs € 49.950,- excl. BPM
Omschrijving
Een Ferrari die ontstaan is als gevolg van een programma voor de ontwikkeling van een 2-liter V6-motor voor het Formule 2-kampioenschap, vernoemd als ode naar Enzo Ferrari z’n overleden zoon Alfredino. De Dino 308 GT4 werd gepresenteerd in november 1973 op de Autosalon van Parijs. Het betrof een meesterlijke interpretatie van het 2+2 midden-motor concept. In tegenstelling tot de later -door Pininfarina ontworpen- 308 GTB en GTS bleek de 308 GT4 veel comfortabeler en dynamischer te berijden door een langere wielbasis, betere handling en stabiliteit. Het geluid van een Ferrari-V8 is werkelijk subliem. Niet een hysterisch gillende tenor zoals sommige V12 of V6-motoren, maar een trotse V8 bariton, pure magie!
Begin 1975 introduceerde Ferrari een beperkte oplage van 840 stuks van de 208 GT4. Een versie met een lagere cilinderinhoud, uitsluitend voor de Italiaanse markt, waar auto’s met een motorinhoud groter dan 2-liter onderhevig waren aan een hoge BTW (38%). De cilinderinhoud werd terug gebracht naar 1990CC, wat resulterende in de kleinste productie-V8 in de geschiedenis voor straat-auto’s gemaakt. Ferrari had daarmee een voorsprong op de Porsche 911, die de benchmark vormde. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit model zeer populair bleek in de jaren ’70. Door de strenge emissie-eisen was de 308 GT4 vanaf 1 juli 1975 bijvoorbeeld de enige Ferrari die legaal verkocht werd in de VS. De Dino was bepaald geen goedkope auto, waardoor kopers liever het merk Ferrari uitdroegen. Vanaf dat moment voerde het Italiaanse merk update #265/1 door, waarbij Dino’s werden gerebadget naar Ferrari’s.
De Dino 208/308 GT4 is het (meester)werk van Marcello Gandini van Carroseria Bertone uit Turijn, ook wel bekend vanwege zijn extreme aanpak als het om design gaat. Exoten als de Lancia Stratos, Lamborghini Countach, Miura, Urraco en Diablo staan onder andere op zijn naam. De neus is vlak en het silhouet snaarstrak. De motor ligt achter de achterste passagiers, waardoor de cabine relatief ver naar voren is geplaatst. Het feit dat de carrosserie in Rosso Chiaro is gespoten, het interieur is voorzien van hoogwaardig Nero-leder met Rosso-afwerking én in perfecte conditie verkeert maakt van de 208 GT4 des te meer een uiterst zeldzame verschijning. Dit exemplaar is nog voorzien van álle originele Dino-badges en accessoires, wat ronduit bijzonder te noemen is.
Het vermogen is vastgesteld op 160pk (125kW) bij 7,700rpm met een topsnelheid van liefst 220km/h. Kleinere Weber 34 DCNF-carburatoren, een lagere eindoverbrengingsverhouding en dunnere banden maakten de technische veranderingen compleet voor de 208. Chromen- in plaats van zwarte koelsleuven in de aluminium voor- en achterklep en het ontbreken van mistlampen aan de voorzijde zijn de visuele indicatoren aan de buitenzijde van de 208. Van binnen is het dashboard zwart in plaats van zilver. Dit exemplaar is af-fabriek voorzien van elektrische ramen, achterruitverwarming, lederen bekleding, getinte ruiten en airconditioning.
De historie van dit exemplaar is vólledig inzichtelijk; in de afgelopen 46 jaar zijn slechts 6 particuliere eigenaren de revue gepasseerd, zij wisselden op 5-6-1981, 24-3-2009, 23-4-2013, 20-11-2014 en 16-3-2020. We hebben contact gezocht met alle eigenaren, het onderhoud geverifieerd en de historie in kaart gebracht met een gedetailleerd Excel-overzicht [op aanvraag i.v.m. privacy] en een onderhoudsmap. Sinds de import in België in 2014 bij 103.460km is er liefst €17.119,- aan groot onderhoud uitgevoerd bij dé Belgische specialisten L’Officina en Officina Valentina. De laatste beurt in mei 2020 omvatte de distributieriem, bobines, bougies, remmerij, airco-reparatie, alle vloeistoffen en een dubbele, roestvrijstalen uitlaat.
Veel originele Dino-accessoires zijn aanwezig, denk aan het werkplaatshandboek, diverse brochures en informatiekaarten van modeljaar 1975, de gereedschapsroltas met inhoud en vier sleutels met sleutelhanger. Het onderhoudsmapje en de satijnen afdekhoes zijn origineel Ferrari. De lak verkeert in nette conditie en er is geen sprake van roest of corrosie. Het interieur vertoont geen buitengewone slijtage en is goed geconditioneerd. Alle elektronica werkt naar behoren. De auto heeft Belgische papieren, maar een Nederlands kenteken of Duitse brief is uiteraard inbegrepen.
Nieuwsgierig geworden of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via +31623707569 of ruben@rubzautomotive.nl. We nemen u graag mee in het bijzondere levensverhaal achter deze Dino 208 GT4. Bij serieuze interesse is een bezichtiging mogelijk in Staphorst. Inruil is welkom.
English translation
A Ferrari created as a result of a program to develop a 2-litre V6 engine for the Formula 2 Championship, named in tribute to Enzo Ferrari’s late son Alfredino. The Dino 308 GT4 was presented in November 1973 at the Paris Motor Show. It was a masterly interpretation of the 2+2 mid-engine concept. In contrast to the later Pininfarina designed 308 GTB and GTS, the 308 GT4 proved to be much more comfortable and dynamic to drive due to a longer wheelbase, better handling and stability. The sound of a Ferrari V8 is truly sublime. Not a hysterically screaming tenor like some V12 or V6 engines, but a proud V8 baritone.
In early 1975 Ferrari introduced a limited edition of 840 units of the 208 GT4. A version with a lower displacement, exclusively for the Italian market, where cars with an engine capacity larger than 2-liters were subject to a high VAT (38%). The displacement was reduced to 1990CC resulting in the smallest production V8 in road car history. Ferrari thus had an advantage over the Porsche 911, which formed the benchmark. It is therefore not surprising that this model proved very popular in the 70s. For example, from July 1, 1975, due to strict emissions regulations, the 308 GT4 was the only Ferrari legally sold in the US. The Dino wasn’t a cheap car, so buyers preferred to propagate the Ferrari brand. From that moment on, the Italian brand implemented update #265/1, where Dino’s were rebadged to Ferrari’s.
The Dino 208/308 GT4 is the (master) work of Marcello Gandini of Carroseria Bertone from Turin, also known for his extreme approach when it comes to design. Exotics such as the Lancia Stratos, Lamborghini Countach, Miura, Urraco and Diablo are among others to his name. The nose is flat and the silhouette is tight. The engine is located behind the rear passengers, so that the cabin is positioned relatively far forward. The fact that the body is painted in Rosso Chiaro, the interior is equipped with high-quality Nero leather with Rosso finish and the perfect condition makes the 208 GT4 all the more an extremely rare appearance. This example is still equipped with all original Dino badges and accessories, which can be called downright special.
The power is set at 160hp (125kW) at 7,700rpm with a top speed of 220km/h. Smaller Weber 34 DCNF carburettors, a lower final drive ratio and thinner tires completed the technical changes for the 208. Chrome instead of black cooling slots in the aluminum front and tailgate and the lack of front fog lamps are the visual indicators on the exterior of the 208. Inside, the dashboard is black instead of silver. This 208 is factory equipped with electric windows, heated rear window, leather upholstery, tinted windows and air conditioning.
The history of this Dino is completely available; in the past 46 years only 6 private owners have been reviewed, they switched on 5-6-1981, 24-3-2009, 23-4-2013, 20-11-2014 and 16-3-2020. We have contacted all owners, verified the maintenance and mapped out the history with a detailed Excel overview [on request in connection with privacy] and a maintenance-folder. Since the import in Belgium in 2014 at 103.460 km, no less than €17,119,- in major maintenance has been carried out at the Belgian specialists L’Officina and Officina Valentina. The last service in May 2020 included the timing belt, ignition coils, spark plugs, brakes, A/C repair, all fluids and a twin stainless steel exhaust.
Many original Dino accessories are present, such as the workshop manual, various brochures and information cards from model year 1975, the tool roll bag with contents and four keys with a key ring. The paint is in neat condition and there is no rust or corrosion. The interior shows no extraordinary wear and is well conditioned. All electronics work properly.
Are you interested or do you have questions? Please contact us at +31623707569 or by e-mail. A viewing is possible in Staphorst. Trade-in is welcome.
Documenten
Specificaties
- Benzine
- Handgeschakeld
- 160 PK
- 105.011 km
- Datum deel 1
- 23 maart 1975
- Kleur
- 20.3.90 - Rosso Chiaro
- Interieur
- Leder (VM8500 - Nero)
- BTW / Marge
- Marge
€ 49.950,-
Exportprijs € 49.950,- excl. BPM